Udgivet i

10 alternativer til Photoshop

job 2

Leder du efter de bedste Photoshop-alternativer?

Måske rammes du af den stejle indlæringskurve i Photoshop? Eller måske har du ikke råd til et månedligt abonnement på fotoredigeringssoftware?  Uanset årsagen kan vi forsikre dig om, at der er gode alternativer til Photoshop derude – hvis bare man lærer at bruge dem.

Derfor præsenterer vi de bedste Photoshop-alternativer. Vi håber, at dette indlæg hjælper dem, der ikke kan eller ikke vil komme ind i Adobes Creative Cloud-abonnementer.

Hvorfor Photoshop-alternativer?

Photoshop er et meget specialiseret og komplekst stykke software. Det er ikke branchestandarden for ingenting! Den samme kompleksitet er dog også grunden til, at Photoshop ikke er det rigtige valg for alle.

Hvis du ønsker at undgå et månedligt abonnementsgebyr, så har vi også inkluderet både engangsomkostninger og gratis photoshop-alternativer på denne liste.
Så hvad er de bedste Photoshop-alternativer? Lad os se på dem:

Untitled-1

1. Lightroom Classic

Lightroom er en nem løsning for fotografer, der ønsker at administrere, redigere og offentliggøre deres fotos. For eksempel er redigering af toner og farver let, takket være de avancerede indstillinger i modulet Rediger. Selv lokale justeringer eller retouches er meget lette at anvende. Plus, du kan også bruge let-tilgængelige Lightroom-forudindstillinger for at spare tid.

Hele batches kan sorteres gennem, vælges, redigeres og eksporteres med blot et par klik. Du kan også sende til nogle sociale mediesider (Facebook, Flickr, Blurb og Behance) direkte fra Lightroom. Photoshop og Lightroom går sammen i Adobes abonnementsplan for Photography. Når de får et valg mellem Lightroom vs Photoshop, foretrækker de fleste fotografer dog enkelhed og kraftfulde fotostyringsfunktioner i Lightroom!

Pris: Fås med Adobe CC Photography Plan – startende fra 92,5kr  / måned 
Platform: Windows / Mac / IOS

2. Affinitets Photo

Serif’s Affinity Photo er det eneste ægte kommercielle alternativ til Photoshop med hensyn til koncept, funktioner og interface. Dens lette, men alligevel kraftige værktøjer gør det til den bedste mulighed for de, der ikke ønsker at komme ind i Adobe-abonnementssystemet, men stadig har brug for at arbejde på det højeste niveau.

 Yderligere har Serif en YouTube-kanal med mange tutorials sammen med Affinity-specialist James Ritson for at hjælpe nye brugere med at komme i gang med deres software. Affinity Photo er også MEGET overkommelig, og brugere kan købe en livstidslicens i stedet for at abonnere på en månedlig pakke. Temmelig cool!

Pris: 499,00 levetid licens! 
Platform: Windows, Mac og iOS

3. GIMP

GIMP er allerede en hæfteklamme til alle Linux-brugere. Født som et open source-projekt i 1996 er GIMP stadig det eneste desktopbaserede, men alligevel omfattende og gratis, Photoshop-alternativ. Dets funktioner og brugerflade giver en lignende oplevelse på trods af nogle begrænsninger (som manglen på native support til AdobeRGB eller lignende brede farverum). 

Dette kan være ulemper for arbejdende fagfolk – men GIMP er perfekt til begyndere eller amatører. Derudover forventes GIMP en større opgradering / udgivelse (version 3.0), som kommer til at byde på et facelift af programmet.

Pris: Gratis / Open Source 
Platform: Windows, Mac og Linux

4. Paint.NET

Avancerede værktøjer i en enkel, letvægtspakke er Paint.NET’s styrke.
Paint.NET har eksisteret i så lang tid, men programmet fremmer ikke nogen store forudsætninger, bortset fra at være enkelt og intuitivt. Paint.NET er født som en erstatning for Microsoft Paint på Windows og har en meget lignende grænseflade. 

Den tilføjer nogle mere avancerede værktøjer (som kurveværktøjer og avancerede tekstværktøjer) samt kreative filtre og effekter. Det har også lag og ubegrænset historie til at fortryde redigeringer. Ikke for de professionelle (måske), men det er værd at give et skud, hvis du kun vil udføre enkle redigeringer af dine fotos.

Pris: Gratis
Platform: Windows

5. Pixelmator Pro

En betagende grænseflade og smarte værktøjer er Pixelmator Pro's løfte til dets brugere.

Pixelmator Pro er et alsidigt værktøj for dem, der i høj grad har fotografering i deres grafiske design, snarere end bare at være en fotoredigerings-app. Ved fuld brug af macOS’s Metal 2-grafik-API har den en række funktioner til ikke-destruktive, lagdelte redigeringer. For eksempel kan du flytte og transformere billeder og tekst uden at miste kvalitet. Det giver også brugere mulighed for at arbejde på flere RAW-billeder i et enkelt dokument som lag.

Så med maskinlæringsdrevne værktøjer tillader programmet usædvanligt smarte automatiske redigeringer.
Alt dette i et smukt, slankt interface, der føles meget Mac-agtigt.

Pris: 339,00kr 
Platform: Mac

6. PaintShop Pro 2020

Photo-Paint er den medfølgende fotoredigeringsapp til CorelDRAW Graphics Suite 2019.
Den er direkte integreret med CorelDRAW.
Så hvis du har brug for at redigere billeder, før du føjer dem til dine CorelDRAW-illustrationer, er dette den fotoeditor, du skal bruge.

Photo-Paint har også en aktivadministrator og har alle retoucherings-, maskerings- og kompositionsværktøjer, som man forventer af pro-niveau software; det har også en ikke-destruktiv RAW-editor og kan oprette HDR-billeder.

 

Pris: 4999.00 kr for hele CorelDRAW Graphics Suite 2019 – Eller er det kun 699.00 kr for PaintShop Pro
Platforme: Windows og Mac.

7. Pixlr X

Enkel fotoredigering i browseren gjort let med Pixlr X.

Pixlr har en lang historie som det mest populære og seriøse web-baserede billedredigeringsprogram. For eksempel har deres Flash-baserede app været en hæfteklamme for dem, der ønsker at lave grundlæggende fotoredigering og grafisk design uden at installere noget på deres computere. 

For nylig er Pixlr blevet opdateret til HTML5 og omdøbt til Pixlr X. En betalt Pro-version er også tilgængelig. Pixlr X er udstyret med smarte maskeringsværktøjer og lagdelte arbejdsgange og er et fremragende valg for entusiaster, der stadig ønsker gode resultater fra enhver browser!

Pris: Gratis (3.99 $ / måned for Pro-versionen) 
Platform: Web

8. Photopea

Photopea er en anden webbaseret billedredigerer, der fra start kommer til at ligne en Photoshop-klon; det har et meget lignende udvalg af basale værktøjer og understøtter også komplekse filer som Adobe .PSD eller GIMP .XCF-projektfiler. Photopea kører helt lokalt – når webstedet indlæses, kan du gå offline, og det fungerer stadig.

 

I modsætning til Pixlr understøtter det RAW-filer fra større producenter, hvilket er mere attraktivt for fotografer, der optager i RAW-format. Værktøjet er gratis, men er afhængig af annoncer for indtægter – dog kan du betale $ 20 for at forhindre, at annoncer vises i 3 måneder.

Pris: Gratis (med annoncer) 
Platform: Web

9. Luminar

Luminar 4 har en grænseflade, der mere ligner Lightroom’s. Stadig nævnes det ofte blandt Photoshop-alternativer på grund af dets AI-drevne værktøjer, der giver mulighed for præcise justeringer af farve og kontrast, men også for temmelig nøjagtig automatisk fjernelse af objekt og retouchering. De, der er interesseret i at bruge Luminar, kan købe en livstidslicens fra 89€, til to enheder.

Skylum, der er firmaet bag, kører en forfremmelse, der giver brugerne mulighed for at købe Luminar 4 og et sæt tilpassede forudindstillinger.

Pris: Livstidslicens fra 89€, til to enheder.
Platform: Windows og Mac

10. Adobe Photoshop Elements

Photoshop Elements er Photoshop’s lillebror. Den har en masse af den samme teknologi, der præsenteres på en mere grundlæggende, begyndervenlig måde. F.eks. Giver grænsefladerne Quick Edit og Guided Edit mulighed for selv ikke-professionelle nemt at tage kontrol og anvende kreative filtre eller oprette layout og grafik. Desuden inkluderer de nyeste versioner af programmet nogle automatiserede funktioner, der er drevet af Adobe Sensei, Adobes kunstige intelligens, der kan skabe nøjagtige valg af dine motiver eller endda åbne lukkede øjne i billeder! (se videoen nedenfor)

Frem for alt er Adobe Elements ikke en del af Adobe Creative Cloud – hvilket betyder, at du kan købe en evigvarende engangslicens til dette produkt!

Pris: $ 99 / $ 79 for opdateringer
Platform: Windows og Mac

11. Adobe Spark (Bonus)

Spark er et fantastisk værktøj til at designe sociale medieindlæg, nyhedsbreve, pressesæt...

Mens jeg forskede til denne artikel, stødte jeg meget på Adobe Spark. Spark er et gratis, online værktøj af Adobe, der bruges til at skabe betagende grafik til sociale medier og udgivelse. For eksempel giver det brugere mulighed for at vælge mellem en bred samling af gratis stockbilleder eller at uploade sine egne for at kombinere med grafik, tekster og dekorationer.

Det har masser af gratis skabeloner (og nogle Premium-skabeloner til CC-abonnenter) til alt fra Instagram-historier, YouTube-miniaturebilleder til visitkort. Kort sagt, dets automatiske branding-funktioner er gode for dem, der ønsker at opdatere deres selv-branding.

Så er det et Photoshop-alternativ? Nej…

Kan det spare dig tid, som du ellers ville bruge på at miste sindet i Photoshop? Ja, det kan det!

Pris: Gratis (Premium-funktioner tilgængelige for CC-abonnenter) 
Platform: Web, iOS og Android

Konklussion

Dette er vores foretrukne valg, når det kommer til Photoshop-alternativer. Vi håber, du har fundet et photoshop-alternativ, der opfylder dine krav og dit budget.
Fortæl os i kommentarerne hvis du mener, at vi har gået glip af noget, eller hvad din oplevelse har været med disse eller andre Photoshop-alternativer.

Kunne du lide artiklen?

Skrevet af: Troels Bansmann

Hos tpi-danmark vil vi være med til at løfte fotografi til kunst. Det skal være en lærerig og spændende process, fra man tager sine billeder – og helt til de er printet. Der er mange skridt på vejen. Det sætter vi fokus på med denne blog. Hos tpi-danmark vil vi gå i dybden med metoder, produkter og fortællinger omkring de mange processer, fotografi indebærer. 

Jeg har været hos tpi-danmark siden 2012 og har i samarbejde med Kaj Bansmann drevet forretningen. Hvis du vil vide mere om vores varer, så send en mail eller giv mig et kald.
Kontakt:
Mail: troels@tpi-danmark.dk
Tlf.: 20 76 95 28

Udgivet i

Sort/hvid-metode til Adobe Photoshop

“Følgende metode for transformering af farvefotos til sort/hvid for Adobe Photoshop er udviklet på baggrund af de metoder, jeg anvendte tilbage i 1969. I forbindelse med litografiske opgaver, hvor farvebilleder skulle konverteres til sort/hvid, var problemet at der som oftest ikke var gråtoner nok til at printe et fornuftigt skalleret sort/hvid billed i offset tryk.” – Kaj-Erik Bansmann

Hos tpi-danmark stiller vi hermed vores efterspurgte sort/hvid metode til rådighed for vores kunder og fotografiske venner. Det eneste vi beder om er, at det oplyses, at metoden kommer fra tpi-danmark.dk og er udviklet med copyright.

Har du spørgsmål efter at have læst artiklen, så kontakt os gerne! Vi står til rådighed med professionel rådgivning og vejledning til vores kunder og fotografiske venner. 

Kaj-Erik Bansmann 1986.

Metoden, trin for trin:

Trin 1: Billedet åbnes i Photoshop

Billedfil kan fås hos os: Info@tpi-danmark.dk

Sådan ser det ud fra start, åbnet i Photohop

Efter at have indlæst dit billede i Photoshop gør du følgende:
– For at øge gråtoneværdier med ca. 30% går du ind under <billeder>(Image) og <Jursteringer>(Adjustments) og vælger nu <Selektiv farve..>(Selective colors…)
– Som udgangspunkt står farver (colors) på rød(Red). Vælg neutrale (Neutrals) da det er her, vi skal ændre gul(Yellow) til værdien 75%.
Vigtigt: Brug kun kopier, så gem fx billedet som SH_billedenavn.jpg

Trin 2: Forøgelse med 75% gul

Billedet er nu skiftet til en hæslig gul farve.

Når du har skrevet 75, skifter billedets gultoner, så dit billede nu har en hæslig gul farve.
Ændringen til 75% accepteres ved at trykke OK.

Herefter er er vi klar til at foretage konverteringerne til gråtoner. Proceduren skal følges nøje, for at de ønskede resultater kan opnås.
Billedet viser tydeligt, hvilke områder der er ændret.
Yderligere beskrivelse af hvad der er sker for billedets endelige kvalitet beskrives udførligt sidst i artiklen.

Her ændres til 75% GUL (Yellow)

Trin 3: Dæmp farvemætning (Desatrurate)

Gråtonerne har nu intet spil - det skal vi have lavet

Med genvejstasterne shift+ctrl+U vælges nu funktionen DÆMP FARVEMÆTNING(Desaturate).
Funktionen kan også tilgås via menupunkterne således: <Billede><Justeringer><Dæmp farvemætning>

Som det fremgår af en sammenligning med farvebarometeret til venstre, er samtlige farver nu blevet til gråtoner.

Vi mangler dog gråtoner for de enkelte farver. Sagt på en anden måde, så er der alt for lidt eller ingen spil i farvebarometerets værdier. De står ens i gråtonerne. For at få spil i gråtonerne skal
trin 4 følges.

Trin 4: Ændring efter "Udton dæmp farvemætning" (Fade..)

Nu ses der forskelle i gråtonerne på farvebarometeret

Med genvejstasterne Shift+Ctrl+F vælges nu funktionen ‘Udton Dæmp Farvemætning’ (Fade..).
Funktionen kan også tilgås via menuen: >Udton dæmp farvemætning…> .

Som det ses tydeligt har farvebarometeret nu fået spil i gråtonerne. Dette er opnået ved at vælge TILSTAND: Farve(Mode: Color), som er valgt på listen

Husk at ændre mode til "Color" - Accepter med OK

Trin 5 – Efterjustering af "Niveauer"(Levels)

Adskillelsen af gråtoner er nu endnu større i farvebarometeret.

Individuel efterjustering af niveauer:

Med genvejstasterne Shift+Ctrl+L vælges nu funktionen “Niveauer” (Levels). Funktionen kan også tilgås via menuen: <Billede><Justeringer><Niveauer>

Som det kan ses i trin 5 er adskillelsen mellem gråtoner i skyggerne blevet markant bedre. Resultatet opnås ved at ændre niveauerne således(Figur)

Mellemtonerne ændres fra 1,00 til 1,15.
Dette er nødvendigt for at korrigere for den tilførte forøgelse af værdierne, da redigeringen af de neutrale gråtoner blev foretaget (Forøgelsen af GUL til 75%)

Niveauerne er inddelt således:
0 til venstre er skyggerne,
1,0 i midten er mellemtonerne
225 er højlyset

Ved at ændre mellemtonerne fra 1,0 til 1,15 efterjusteres billedet, så det får sit oprindelige gråpunkt tilbage. Men: Der er opnået den fordel, at gråtonerne over hele billedet er blevet forøget væsentligt. Brændte områder har gråtoner. Det har samtidigt bevirket større afstand mellem gråtonerne, og det giver langt flottere sort/hvid billeder: Der er bare mere spil over hele spektret.
Vigtigt: Husk at acceptere ændringer med OK.

Forklaring:
Forklaringen på outputniveauets 6-tal er denne: Mange tror fejlagtigt, at sort/hvid billeder skal være så sorte som muligt i skyggerne. I praksis har det imidlertid vist sig, at de fleste printere overfarver en del i de sorte områder. Det er blandt andet en af årsagerne til grøntoning på de blanke fotopapirtyper.

Et studie af fotopapirernes beskaffenhed og virkemåde – og her er der tale om markedets absolut bedste papirer – har vist, at fabrikanterne anbefaler, at man ikke overfarver skyggerne. I praksis har det vist sig at værdier mellem 6 og 9 for outputniveauerne, giver de flotteste og blødeste skygger for sort/hvid-udskrift.

Forøgelsen af gråtonerne giver rig mulighed for ændring af kontrast og lysstyrke, uden at billedet brænder ud. I billedet til højre er kontrasten øget med +10 og lysstyrken med+5. Disse justeringer er naturligvis individuelle og absolut forskellige fra person til person.

Nedenfor vises afslutningsvis metoden anvendt på en natteoptagelse.

Resultatet ser sådan ud..

Af en sammenligning mellem trin 1 og 6 fremgår det blandt andet, at nuancerne fra farvebilledet træder tydeligt frem i trin 6 med flotte kontraster og rimelig god og nuanceret tegning. Samtlige farver holder deres egen gråtoneværdi og kan således adskilles tydeligt fra hinanden.

Det bemærkes at intet lys, hverken i de kinesiske lamper eller i stearinlysene, er brændt ud.
Det er absolut ikke ligegyldigt for printet, da brændte områder (uden toner) giver huller i fotoet, så fotopapiret træder igennem for alle de steder, hvor der ikke findes noget gråpunkt.

Det er de brændte områder, dvs. områder der har værdien 255,255,255, der tydeligt kan ses, når billedet betragtes fra siden (fx ved 115 grader / liggende)

For yderligere anskueliggørelse vises her hvordan lyset fra pæren i den kinesiske lampe skifter fra trin 1-6.

Variationer i pæren går fra det næsten helt lukkede til tilnærmelsesvis samme lysstyrke som farvebilledet(trin 1) helt til venstre viser. Læg mærke til hvordan pæren skifter fra trin 3 (3. billede fra venstre) og frem til trin 6 (billedet yderst til højre, hvor kontrast og lysstyrke er ændret).  

Om at opnå de bedste sort/hvid resultater

Valg af printmedier
For at optimere resultaterne for sort/hvid-billeder, vil vi anbefale at der vælges de mest velegnet fotopapirer. Billige fotomedier tenderer til grøn og rødtoning. Dette kan til dels ophæves med en individuel printerprofil(ICC). Der findes blanke og halvblanke fotomedier, som er egnet til sort/hvid-print med både farvestof og pigmentbaseret blæk. Samtlige bomulds- og canvas-papirtyper er altid velegnet til sort/hvid-print.  

Vores favoritter til sort/hvis produktion:

Er du i tvivl om papirvalg?

Alle vores kunder kan kontakte os for omfattende og professionel vejledning.
Kontakt os på info@tpi-danmark.dk eller direkte på telefon 20 76 95 28.

Vi håber, at denne vejledning bidrager til at løfte fotografi til kunst.
Sort/hvid-metode © tpi-danmark.dk, maj 2010 (Kaj-Erik Bansmann)

Kunne du lide artiklen?

Gengivet af: Troels Bansmann

Hos tpi-danmark vil vi være med til at løfte fotografi til kunst. Det skal være en lærerig og spændende process, fra man tager sine billeder – og helt til de er printet. Der er mange skridt på vejen. Det sætter vi fokus på med denne blog. Hos tpi-danmark vil vi gå i dybden med metoder, produkter og fortællinger omkring de mange processer, fotografi indebærer. 

Jeg har været hos tpi-danmark siden 2012 og har i samarbejde med Kaj Bansmann drevet forretningen. Hvis du vil vide mere om vores varer, så send en mail eller giv mig et kald.
Kontakt:
Mail: troels@tpi-danmark.dk
Tlf.: 20 76 95 28

Udgivet i

Hahnemühle Natural Line

Der sker en ændring på markedet – det kan vi også mærke hos tpi-danmark.dk. Vi kan se, at der en tendens til, at efterspørgslen stiger på de bæredygtige produkter. Skal vi komme med et bud på et produkt, der foruden bæredygtighed er af høj kvalitet, så kan man se nærmere på Hahnemühles ”Natural Line”, som for alvor sætter fokus på at give et produkt, der åbner op for nye muligheder. Det er vores bud på det bedste fra begge verdener – bæredygtighed og kvalitet, som ikke går på kompromis. Man kan sige, at Hahnemühle tager de gamle traditioner for papirproduktion til sig igen. De anvender gamle metoder og råstoffer for at levere denne nye papirserie.

Hahnemühles ”Natural Line” er en helt speciel kategori inden for deres Digital FineArt Collection. 
Målet har været at levere en papirserie, hvis basis er lavet af tre unikke råvarer: bambus, hamp og agave. Planterne har det til fælles, at de leverer cellulose, som bruges til papirproduktion. Fordelene er, at planterne kræver minimal vedligeholdelse og vokser hurtigt – og dette er uden brug af sprøjtemidler som skader naturen.

Den hurtige vækst af disse traditionelle råmaterialer betyder, at der kan produceres mere cellulose på det samme dyrkningsareal, og så kræver de tre typer også mindre vand. 
Alt i alt hjælper valget af de tre råstoffer med at spare værdifulde ressourcer samtidigt med, at det beskytter miljøet.
De nye papirer fra Natural Line er Hahnemühles forsøg på at levere en papirserie, som sætter bæredygtighed og omhyggelig brug af klodens ressourcer i fokus.

Hahnemühle Bamboo - Bambuspapir

Hahnemühle Bamboo er verdens første FineArt inkjetpapir, som er lavet af 90% bambusfibre med et naturligt udseende og en miljøvenlig papirproduktion. Det naturlige hvide og varmtonede bambuspapir indeholder ikke optiske brighteners. Der er altså tale om et papir, der er så naturligt, som det kan blive.
Papiret skiller sig ud gennem sin bløde og let-strukturerede filtstruktur.
Den matte premium inkjetbelægning giver fantastiske udskrivningsresultater og gengiver farve og detaljer til især varme nuancer og monokrome udskrifter rigtigt flot. Bambus er syre- og ligninfri og opfylder de højeste krav med hensyn til aldersbestandighed gennem sit ISO 9706 Certifikat. Den unikke kombination af bæredygtige bambusfibre, den bløde overfladetekstur og imponerende udskriftskvalitet giver kunstværket enestående udtryk og sjæl.

Hahnemuehle_Natural_Line_Bamboo_Box_low_res
Fås fra 419,95 hos tpi-danmark.dk

Tekniske data:

  • 290 gsm, 90% bambusfibre, 10% bomuld.
  • Naturhvid, uden optiske brighteners.
  • Blød, let struktureret filtstruktur.
  • Matt premium inkjetcoating for fremragende udskriftsresultater.
  • Syre- og ligninfri.
  • ISO 9706 conform / museumskvalitet for lang holdbarhed.
  • Kompatibel med pigment og farvestof inkjet-systemer.
Papirets struktur og overflade

Hahnemühle Hemp - Hamppapir

Hahnemühle Hamp bruger en af de ældste og mest anvendte naturfibre i verden og er lavet af 60% hampfibre. FineArt-papirets base imponerer med sin klare hvide og naturlige tone. Takket være hampfibrenes lyse og hvide farve kræves der ikke optiske brighteners.  Den let-strukturerede overflade giver papiret en behagelig, silkeagtig fornemmelse. Kombineret med den matte premium inkjetbelægning er dette et virkelig alsidigt FineArt-papir. Farver og detaljer er brillant gengivet. Dybden af det sorte skiller sig virkelig ud, og kontraster er gengivet med en fantastisk effekt. Det syre- og ligninfrie FineArt papir opfylder de mest krævende krav til aldersbestandighed gennem sin ISO 9706 Certificering. Hamp har været en væsentlig del af papirproduktionen i århundreder og på grund af dens ekstremt robuste fibre og holdbarhed, er den ofte blevet anvendt til historiske dokumenter såsom Gutenberg Bibelen og den amerikanske uafhængighedserklæring.

Hahnemuehle_Natural_Line_Hemp_Box_low_res
Fås fra 449,95 på tpi-danmark.dk

Tekniske data:

  • 290 gsm, 60% hampfibre, 40% bomuld.
  • Hvid uden optiske brighteners.
  • Let struktureret filtstruktur.
  • Matt premium inkjetcoating, som giver fremragende udskriftsresultater.
  • Syre- og ligninfri.
  • ISO 9706-kompatibel / museumskvalitet for lang holdbarhed.
  • Kompatibel med pigment og farvestof inkjet-systemer.
Papirets struktur og overflade

Hahnemühle Agave - Agavepapir

Hahnemühle Agave forstærker Natural Line med et FineArt inkjetpapir, der er produceret ved hjælp af agavefibre. 70% af dette unikke, miljøvenlige FineArt inkjetpapir er lavet af agavefibre. Basismaterialet skiller sig ud med sin klare hvide naturlige tone og indeholder ikke optiske brighteners. Den ru, men alligevel delikat definerede overfladetekstur, giver papiret en betagende dybdesans og imponerer med en behagelig, blød fornemmelse. Den matte premium inkjetbelægning garanterer et fremragende printresultat med fantastisk gengivelse af farver og detaljer, dyb sort og optimale kontraster. Hahnemühle Agave er syre- og ligninfri og opfylder de højeste krav med hensyn til aldersbestandighed, gennem sit ISO 9706 Certificering. Kombinationen af unikke råfibermaterialer, lys hvid naturlig tone, afbalanceret overfladetekstur og den sædvanlige høje udskriftskvalitet gør det til et eksklusivt, men alsidigt FineArt inkjetpapir.

Hahnemuehle_Natural_Line_Agave_Box_low_res
Fås fra 449,95 på tpi-danmark.dk

Tekniske data:

  • 290 gsm, 70% agavefiber, 30% bomuld
  • Hvid uden optiske brighteners.
  • Grov, men alligevel delikat defineret overfladetekstur.
  • Matt premium inkjetcoating for fremragende udskriftsresultater.
  • Syre- og ligninfri.
  • ISO 9706-kompatibel / museumskvalitet for lang holdbarhed.
  • Kompatibel med pigment og farvestof inkjet-systemer.
Papirets struktur og overflade

Kunne du lide artiklen? Der kommer løbende flere

Hos tpi-danmark vil vi være med til at løfte fotografi til kunst. Det skal være en lærerig og spændende process, fra man tager sine billeder – og helt til de er printet. Der er mange skridt på vejen. Det sætter vi fokus på med denne blog. Hos tpi-danmark vil vi gå i dybden med metoder, produkter og fortællinger omkring de mange processer, som fotografi indebærer. 

Forfatter: Troels Bansmann

Jeg har været hos tpi-danmark siden 2012 og har i samarbejde med Kaj Bansmann drevet forretningen. Hvis du vil vide mere om vores varer, så send en mail eller giv mig et kald.
Kontakt:
Mail: troels@tpi-danmark.dk
Tlf.: 20 76 95 28